مراحل برند حقیقی
نوشته شده توسط : سید مرصاد دبیری

مدارک ثبت برند مدارک لازم جهت ثبت برند عبارتند از: شخص حقیقی: کپی شناسنامه، کارت ملی،کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد) ،کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی) شخص حقوقی: کپی شناسنامه،کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد) ،کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی) ،کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد) لازم به ذکر است در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت،کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود. مراحل ثبت برند ابتدا به پایگاه اینترنتی به آدرس ir.ssaa.sherkat ( سامانه ثبت علامت تجاری)مراجعه نمایید. در بخش سمت چپ به قسمت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید.بعد از آن در قسمت خدمات الکترونیک به اداره ثبت علائم تجاری رفته و سپس از قسمت اظهار نامه ی الکترونیکی به کادراول ثبت اظهارنامه علامت مراجعه نمایید. با انتخاب گزینه ی موافق هستم ، مراحل ثبت اظهارنامه به شما نشان داده خواهد شد. وارد بخش اول( ورود اطالعات اظهارنامه) شوید. با انتخاب نوع اظهار نامه ، گزینه افزودن مالک را انتخاب کنید.با توجه به نوع شخص ( حقیقی یا حقوقی ) مراحل را به زبان فارسی تکمیل نمایید. در قسمت ورود اطلاعات مشخصات فردی که به عنوان ابللاغ گیرنده در نظر گرفته شده است وشماره تماس وی وارد سامانه می شود که رمز و ابلاغیه های بعدی به این شماره پیامک می گردد.در مرحله ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی : اگر فردی برای ثبت برند خود به وکیل مراجعه نماید و”درخواست کننده وکیل باشد گزینه ” وکیل دادگستری ” انتخاب می شود و در غیر این صورت با انتخاب گزینه” یکی از مدیران ” یک نفر از میان شرکاء یا مدیران شرکت به عنوان متقاضی ثبت برند معرفی میگردد.در بخش انتخاب کالا بر اساس مجوزهای موجود: در صورت مطلع بودن از شماره طبقه کالای درخواستی عنوان “شماره کالای درخواستی را می دانم ” را گزینش کرده در غیر این صورت گزینه دوم را انتخاب نمایید و نام محصول را واردمی نمایید تا طبقه مربوط به آن محصول برای شما مشخص شود. در این مرحله به مدارک ذکر شده برای ثبت برند آپلود می گردد و در سامانه قرار می گیرد. نکته :اگر تعداد مدارک بیشتراز فایل های مشخص شده برای بارگذاری بود با انتخاب گزینه ” افزودن ضمائم اختیاری ” می توانیم مدارک بیشتری را بارگزاری کنیم. واریز هزینه اولیه ثبت برند از طریق اینترنت و دریافت شماره اظهارنامه و رمز مورد نظر از طریق شماره تماس فرد ابلاغ گیرنده . قوانین ثبت برند بررسی اظهارنامه صرفاً بر اساس اولویت زمان ثبت آن ها در سامانه می باشد. لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد. پس از تکمیل فرم مربوطه توسط متقاضی در سامانه اداره ی مالکیت صنعتی ،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند. در صورتی که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین برند درخواستی ، علامت را قابل ثبت بداند ، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند و در صورتی که در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد ابلاغیه ی رفع نقص می فرستد.ابلاغیه ی رد اظهارنامه نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت ،الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد وحالت دیگر نیز ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در ضمن ،تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده رویت می شود به منزله ی تاریخ ابلاغ قانونی تلقی می شود. لذا چنانچه گفته شد ، اداره ی مالکیت صنعتی ،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند ، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند. لازم به یادآوری است مطابق قانون ، ثبت برند اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید. تبصره ی ماده ی یک قانون ثبت ،ثبت علائم و اختراعات مواردی را که دولت ، داشتن و ثبت علامت تجارتی را که اجباری و از قاعده ی فوق مستثنی دانسته اعلام کرده و در اجرای این تبصره تصویبنامه ی مورخه 3/2/28 هیئت وزیران ثبت علائم کالاهای زیر را اجباری کرده است:داروهای اختصاصی (اسپسیالیته)مورد استعمال طبی یا بیطاری ،مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصصوص باشند ،نوشیدنی ها و آب های گازدار ،لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود. طبق قانون اظهارنامه ی ثبت برند به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت برند برای آن ها درخواست شده و بر اساس طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی باشد به اداره ی مالکیت صنعتی تسلیم می شود. پرداخت هزینه های ثبت علامت، بر عهده ی متقاضی است و تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی فقط از طریق همین سامانه قابل پرداخت است. لذا امکان ثبت درخواست هایی که هزینه ی مربوطه در بانک پرداخت شده باشد وجود ندارد. راهنمای انتخاب نام برند نام پیشنهادی اشخاص حقوقی ( انتخاب نام شرکت) در موارد زیر قابل تایید نمی باشد : - نام هایی که در آن از اسامی ،عناوین و اصطلاحات بیگانه و خارجی استفاده شده باشد. - نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند . - نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران ، ملی ، ملت، کشور، ناجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی . - چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ون، ین،ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد. - چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد. - هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد. - واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند. - اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد. - نام های پیشنهای نباید قبلاَ به ثبت رسیده باشند. - از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود. - استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد. - نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد. - از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود، بلکه بصورت حروف نوشته شود. - از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود. - برداشتن کلمات قبلی ثبت شده و افزودن عدد به آن مورد قبول نمی باشد. - استفاده از کلمات قبلی ثبت شده و اضافه کردن یک کلمه توصیفی به آن مورد قبول نیست. - اگر نام انتخابی با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند شبیه به کلمات ثبت شده قبلی باشد نام مورد قبول نیست. - چنانچه نام اشخاص حقیقی ثبت شده باشد نمی توان مشتق آن نام را برای یک نفر دیگر ثبت کرد. - کلمه هایی که به شکلی باعث گمراهی و شباهت به اسامی دیگر که ثبت شده باشند مورد قبول نمی باشند. - از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران است، استفاده نشود. - نامهای زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود: انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، آزاده، تکنو، فامیلی، فیلتر، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، مترلژی و برای آپارتمان معادل آن = كاشانه، تکنیک و تکنو معادل آن = فن، تکنولــوژی معادل آن= فن آوری یا فن آوران، کلینیک معادل آن =درمانگاه، دکوراسیون معادل آن= آرایه، سیستم معادل آن= چرخه. ویژگی های برند خوب یکتا بودن برند: قانون مهم در ثبت برند می گوید متمایز بودن بر زیبایی اولویت دارد. بعضی برند های معروف برای لوگوی خود از چند رنگ استفاده کرده اند اما حقیقت آن است که در شلوغی تبلیغات امروزه نماد رنگارنگ محکوم است به شکست. از این رو است که لوگوهایی که تک رنگ هستند بیشتر از بقیه خودنمایی می کنند. لوگو بسیار ساده باشد: مغز مصرف کنندگان به صورت فطری از شلوغی و پیچیدگی گریزان است و هر چقدر که المان بصری در طراحی نماد به اشکال هندسی ساده همچون مستطیل و دایره و … نزدیک باشند جذابیت آن در نگان بیننده افزایش پیدا میکند. از رنگ های مخلتف تشکیل نشده باشد: به خاطر سپردن هویت بصری که از دو رنگ تشکیل شده سخت تر است از هویتی که از یک رنگ بوجود آمده است و لوگو که بیش از دو رنگ طراحی شده غیر ممکن است. در انتخاب رنگ لوگوی برند, بهترآن است که اگر از شرکت اول طبقه بندی هستید از سمبلیک ترین رنگ و یک رنگ استفاده کنید و اگر اول طبقه بندی نیستید حتما از رنگ متمایز رقبا بهره بگیرید حتی اگر رنگ انتخابی مرتبط با موضوع فعالیت نباشد. برند سازمانی: سازمان ها برای ارائه خدمات به افراد تشکیل می شوند. به همین دلیل انواع برند سازمانی شکل میگیرد.تا وفاداری را در مخاطبانشان بوجود بیاورند. این وفاداری بوجود آمده بین افراد باعث میشود تا این حس از تولید کنندگان به مصرف کنندگان برند منتقل می شود. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در ثبت برند های سازمانی باید اتحاد,صف بندی و هم سویی در اعمال و رفتار کارکنان وجود داشته باشد. زیرا داشتن این ویژگی ها باعث می شود که برند سازمانی به تعهداتی که داده عمل کند. https://www.saadatsabt.com





:: برچسب‌ها: https://www , saadatsabt , com ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: